Koncepcja pracy Przedszkola

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

KONCEPCJA PRACY

PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 1

W ZŁOTORYI

Wizja przedszkola

  • Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
  • Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.
  • Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje
    je do podjęcia nauki w szkole.
  • Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności
    i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.
  • Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji. 
  • Wszyscy przestrzegają prawa dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie
    i skuteczną komunikację interpersonalną.
  • Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola. 
  • Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną
    i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
  • Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
  • Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.
  • Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.
  • Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy

           Misja przedszkola

       Nasze przedszkole:

  • zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo,
  • tworzy warunki dla indywidualnego  i wszechstronnego rozwoju dziecka,
  • wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców,
  • kształtuje postawy moralne, proekologiczne,
  • promuje zdrowie fizyczne i psychiczne,
  • przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka,
  • organizuje sprawne  zarządzanie placówką,
  • analizuje i ocenia efekty swojej pracy.

Cele główne

  1. I. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej.
  • Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
  • Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.
  • Efektywna współpraca z rodzicami wpływa na jakość pracy przedszkola.
  1. II. Procesy zachodzące w przedszkolu.
  • Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.
  • W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych..
  1. III. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym.
  • Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
  • Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego
    i lokalnego.
  • Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.

Cele szczegółowe

  • Realizacja założeń reformy oświatowej.
  • Zapewnianie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących, a także możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych
    i dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci.
  • Dbanie o wysoki poziom pracy wychowawczo-kształcącej, a także atrakcyjną ofertę edukacyjną.
  • Realizacja programu wychowawczego uwzględniającego system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
  • Wykorzystywanie nowatorskiego i twórczego stylu pracy kadry pedagogicznej.
  • Realizacja programów autorskich uwzględniających edukację regionalną, patriotyczną i europejską.
  • Promowanie zdrowego stylu życia dziecka w domu i w przedszkolu - realizacja programu profilaktycznego.
  • Ścisła współpraca z rodzicami, jako współpartnerami w procesie edukacji
    i wychowania dzieci.
  • Skuteczne informowanie rodziców o postępach edukacyjnych dziecka.
  • Współpraca z lokalnymi placówkami oświatowymi, organizacjami i instytucjami działającymi na terenie miasta,
  • Promowanie znaczenia edukacji przedszkolnej dla rozwoju społeczności.

Kryteria sukcesu

  • Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.
  • Wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola.
  • Wzrost skuteczności pracy nauczycieli.
  • Upowszechnienie i akceptacja praw dziecka.
  • Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem.
  • Poprawa stanu przedszkolnego ogrodu i terenu wokół budynku.
  • Realizacja autorskich programów edukacyjnych, profilaktycznego i wychowawczego.
  • Zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole.
  • Wprowadzenie skutecznego systemu diagnozowania dzieci oraz ich potrzeb rozwojowych.
  • Upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku.
  • Liczny udział dzieci w konkursach, turniejach itp.
  • Zmodernizowanie bazy przedszkola, wzbogacenie o nowoczesne pomoce dydaktyczne, księgozbiór, płytotekę, materiały metodyczne i inne media
  • Poprawa stanu przedszkolnego ogrodu i terenu wokół budynku.
  • Prowadzenie skutecznej polityki kadrowej.
  • Wzrost zadowolenia nauczycieli z dobrze spełnionego obowiązku i motywacji
    w dążeniu do osiągnięcia sukcesu.

Do realizacji treści programu wykorzystujemy różne metody pracy, miedzy innymi:

a) prof. E. Gruszczyk –Kolczyńskiej – zajęcia i zabawy z obszaru edukacji matematycznej,

b) kinezjologia edukacyjna Denisona – zajęcia i zabawy z zakresu mowy i myślenia,

c) pedagogika zabawy „Klanza „ – zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacji,

d) muzykoterapia, bajkoterapia – obszar edukacji kulturowo-estetycznej, zabawy dowolne , odpoczynek dzieci,

e) metody aktywne : gimnastyka rytmiczna A. i M. Kniessów, gimnastyka twórcza R. Labana     i K. Orffa, techniki parateatralne ( zabawy w teatr),

f) elementy metody dobrego startu M. Bogdanowicz oraz metody odimiennej I.  Majchrzak- przygotowanie do nauki pisania i czytania,

Katalog metod stosowanych w przedszkolu 

Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.

 

 

Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:

  1. Metody czynne:
  • metoda samodzielnych doświadczeń,
  • metoda kierowania własną działalnością dziecka,
  • metoda zadań stawianych dziecku,
  • metoda ćwiczeń utrwalających.
  1. Metody oglądowe:
  • obserwacja i pokaz,
  • osobisty przykład nauczyciela,
  • udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
  1. Metody słowne:
  • rozmowy,
  • opowiadania,
  • zagadki,
  • objaśnienia i instrukcje,
  • sposoby społecznego porozumiewania się,
  • metody żywego słowa.

 

Sylwetka absolwenta 

Absolwent Przedszkola:

  • jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
  • ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
  • potrafi współdziałać w zespole,
  • jest zainteresowany nauką i literaturą,
  • jest samodzielny,
  • jest aktywny w podejmowaniu działań,
  • lubi działania twórcze,
  • jest wrażliwy estetycznie,
  • akceptuje zdrowy styl życia,
  • ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
  • cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,
  • czuje się Polakiem i Europejczykiem.

 

DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA

 Sposoby motywacji dzieci:

Stosowane nagrody:

  • pochwała indywidualna,
  • pochwała przed całą grupą,
  • pochwała przed rodzicami,
  • oklaski,
  • emblematy,
  • przydział funkcji.

Stosowane kary:

  • brak nagrody,
  • upomnienie ustne,
  • czasowe odebranie przydzielonej funkcji,
  • chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,
  • poinformowanie rodziców o zachowaniu.

Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:

  • przeprowadzenie diagnozy wstępnej (dzieci starsze), obserwacji wstępnej (dzieci młodsze),
  • szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
  • informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie i obserwacji wstępnej i końcowej,
  • półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań,  analiza, wnioski do dalszej pracy,
  • bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,
  • przeprowadzenie diagnozy i obserwacji końcowej, wnioski do dalszej pracy.

Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:

  • prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),
  • teczek prac i innych dokumentów,
  • arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
  • albumów, kronik,
  • materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.)
  • rozmów.

Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:

Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:

  • ankiet,
  • rozmów z nauczycielami, rodzicami,
  • hospitacji,
  • obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
  • arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
  • innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.

Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno-oceniających odbywających się co pół roku.

 Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:

  • nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania
    i wychowania,
  • nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
  • informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
  • rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
  • na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
  • informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy i obserwacji wstępnej i końcowej.

SPOSOBY WSPÓŁPRACY ORGANIZOWANEJ W PRZEDSZKOLU

 

Sposoby współpracy z rodziną dziecka:

  • przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń,
  • informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno- pedagogicznej i innej,
  • włączanie rodziców i innych członków rodzin do podejmowania działań na rzecz przedszkola,
  • szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców,
  • tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka.

Sposoby współpracy ze środowiskiem lokalnym:

  • podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej,
  • współpraca z PODN i PPP, SOSz-W, szkołami podstawowymi, przedszkolami,  ZOKiR, biblioteką pedagogiczną i miejską,  policją, strażą pożarną, Muzeum Złota, nadleśnictwem, zakładami pracy oraz władzami samorządowymi itp.,
  • włączanie się w organizowane na terenie miasta przedsięwzięcia kulturalne, konkursy oraz udział w niektórych imprezach o charakterze  lokalnym

Realizacja koncepcji pracy przedszkola opiera się na:

  1. Programie wychowawczym
  2. Programie profilaktycznym.
  3. Programie adaptacyjnym.
  4. Programie rozwoju.
  5. Rocznym planie pracy.

Priorytetem naszej działalności jest bezpieczeństwo, akceptacja i poszanowanie praw naszych wychowanków. Pragniemy doskonalić jakość pracy naszego przedszkola poprzez rozpoznawanie potrzeb środowiska oraz poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi.

 

Koncepcja pracy zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną w dniu 23.11.2011 r.  Uchwałą Nr 7/2011/12.